17 aug. 2008

Upprättelse till ande själ och kropp

Bloggrapport från konferensen Bygget på Gullbrannagården
Seminarium med Håkan och Gunilla Gniste.

Håkan och Gunilla har varit med och startat församlingen Fristaden i Uddevalla. I församlingens arbete har man fått uppleva hur många människor blivit upprättade.
Med utgångspunkt från Apg 3:19-21 talade Håkan om Alltings upprättelse:Omvändelse-försoning-Vederkvickelse-Upprättelse-Jesu återkomst
Håkan talade även om upprättelse i ett historiskt perspektiv:-Individens upprättelse-Församlingens upprättelse-Gudsordets upprättelse-Missionsbefallningens upprättelse-Israels upprättelse-Skapelsens upprättelse – Rom 8:19 –” Skapelsen väntar otåligt”
Sedan talade Gunilla, med många rika exempel från sin egen erfarenhet, om nycklar som vi behöver och som vi har tillgång till för att få se människor upprättade.-Guds nåd och barmhärtighet-Utbe dig Guds kärlek. Viktigare att ha Guds kärlik än att ha urskillningens nådegåva.-Det finns inga hopplösa fall-Ödmjukhet hos den som betjänar-Att kunna skilja på sak och person. Viktigt för den som blivit sårad-Vilja att satsa helhjärtat för att bli fri och vilja förändras. Många behöver hjälp och uppmuntran för att vilja.-Det finns en förklaring till situationen. Gå till grunden med problemet!-Villighet att förlåta sig själv och andra med Guds hjälp-Visa på tidigare resultat. Andra har klarat det. Du kan också bli fri!-Villighet att göra upp med det förflutna. Bekänna och omvända sig. Syndabekännselse.-Tro att Gud kan gripa in och förändra och förstå upprättelsens väg.-Lyssna och försöka förstå. Empati-Be om nycklarna till barndomen och tonåren. Viktigt att inte bara be om symptomen, utan att kunna be för roten till problemen.-Avsäga sig negativa upplevelser.-Negativa tankebyggnader; villighet att ändr synsätt på sig själv och andra.-Korsets kraft; befrielse genom förlåtelse och försoning-Ordet; löftena i Guds ord får jag ta ut och stå på; dom tillhör mig-Uppenbarelsen; förståelsen vem Gud är och vad han vill göra.-Förbön; be i Jesu namn-Bryta med gamla vanors makt; bryta ned tankebyggnader.-Be om Andens ledning.-En framtid och ett hopp.-Frihet från all synd t.ex. fruktan, oro, missbruk, omoral, hat, skam, förnedring, bitterhet, besvikelse, ilska, vrede.Gunilla betonade även att det visar sig att många som kommer och upplever ångest i sitt liv, i själva verket har syndanöd. Och syndanöd finns det ett bra botemedel mot: bekännelse och förlåtelse (1 Joh 1:9).
Håkan talade sedan om upprättandet av individer i församlingen och församlingens olika sadier i upprättelseprocessen. Först får församlingen vara sjukhuset som tar emot de sargade, därefter blir församlingen deras hem, för att slutligen bli en armé. För den som blivit upprättad, blir även upprättad för att vara med och upprätta andra.
Håkan avslutade med att framhålla att det i dag finns i en utbredd njutningskristendom. Vi vill bli underhållna och uppbyggda själva. Men det vi har fått är avsett för andra. Det vi har hört i detta seminarium kan vara till stor hjälp för dig själv, men kom ihåg: det är till för de andra.
Deltagarna i seminariet hade inte bara fått lära sig om nycklar för att människor ska bli upprättade, de hade inte bara fått inblick i många exempel på upprättelse. Framför allt lämnade vi seminariet med en trosstärkande upplevelse av att upprättelse är möjlig. Att det är Guds vilja och Guds plan att upprätta individen, församlingen, samhället och hela skapelsen.
peppebaron

Inga kommentarer: