2 okt. 2008

Mainstream eller extrem

Mina blogginlägg om "Jesus-den enda vägen" och om "religionssammanblandning" har väckt en del uppmärksamhet i bloggvärlden. Serien har lästs och kommenterats av många.

Många kommentarer har gett uttryck för att det är inskränkt att tro att det bara finns en väg till Gud. Andra kommentarer menar att jag ger uttryck för extrema åsikter då jag skriver om Jesus anspråk på att vara enda vägen.

Jag vill påstå att dessa åsikter inte alls är extrema utan väldigt mycket "mainstream" (=huvudfåran i kristet tänkande). Jag skulle vilja påstå att Alpha-materialet är mainstream. Det har sina rötter i Anglikanska kyrkan i England (inte speciellt känd för att vara extrem) och det används inom alla olika trossamfund i Sverige. Svenska kyrkan, pingstvänner, baptister, EFS, EFK, Frälsningsarmén och alla andra. Alla använder Alpha-materialet. Det är verkligen mainstream.

Alpha-kurserna lär att Jesus verkligen är den enda vägen till Gud. Jag citerar från ett av mina tidigare blogg-inlägg:

"Jag var på Alpha-kurs häromkvällen på Frälsningsarmén i Nacka. Jag har aldrig tidigare tagit del av Alpha-materialet som från början kommer från Anglikanska kyrkan i England men som nu används i massor kyrkor över hela världen.Nu hade vi lektion två i Alpha-materialet. Den handlade om Jesus. Jesus påstod själv att han var Gud och att han var den enda vägen till Gud. Alpha-undervisningen säger att det finns tre alternativ:1/Jesus var en galning. Han trodde att han var någon annan än den han var. Han hade totalt missuppfattat situationen.
2/Han var en bedragare. Han visste att han inte var Gud. Han visste att han inte var den enda vägen till Gud. Han försökte alltså avsiktligt bedra människor.
3/Han var Guds son och den enda vägen till Gud.
Det är ologiskt att tro att han var en god och helig man, men inte Guds son. Goda heliga män ljuger inte och är normalt inte galningar.
Enligt Alpha-materialet är det hela enkelt. Det finns bara tre alternativ. Antingen är han en galning, en bedragare eller den enda vägen till Gud" http://rupeba.se/Startsidan/tabid/36/EntryID/70/Default.aspx


Jag säger det igen: de åsikter jag för fram i den bloggserien jag referar till är inte extrem. Den är mainstream.

Men här kommer en bekännelse från mig: "Jag skulle vilja vara mycket mer extrem än vad jag lyckas vara." Mitt mål är inte att vara så mainstream som möjligt. I sin tids tänkande var Johannes döparen inte speciellt mainsteam. Jesus var inte speciellt mainstrem. De första lärjungarna var inte speciellt mainstream.

Jag skulle vilja påstå att det är extremt att vara kristen. Det är till och med extremt extremt att vara kristen.


  • Jesus säger att vi inte kan vara hans lärjungar om vi inte är beredda att försaka allt för honom. Allt betyder 100%. Det är inte mainstream. Det är extremt.

  • Jesus säger att det viktigaste budet är att älska honom av hela hjärtat, hela förståndet med all vår vilja. "Hela" och "allt" innebär 100%. Det är inte mainstream. Det är extremt.

Det är lätt att vi kristna hamnar i en kompromiss då det gäller Jesu extrema anspråk på oss för att vara hans lärjungar. Vi är ofta nöjda och belåtna om vi är mainstream. Som sagt, jag skulle önska att jag lyckades vara mer extrem än vad jag är.


För många år sedan hade Jutte och jag besök av en ung flicka från USA (vi var också unga då). Hon sa något som jag tror är väldigt sant:
"Jag tycker synd om alla halvhjärtade kristna. Dom missar ju allt. Dom missar all den glädje som världen ger och dom missar all den glädje som finns i det överflödande livet med Jesus"

peppe
http://www.rupeba.se/

Inga kommentarer: