8 dec. 2008

Att återerövra den nyktra livsstilen

Världen i Dag har den 8 december en tidningbilaga med titeln Nykter-Att återerövra den nyktra livsstilen. Här följer några glimtar från innehållet i bilagan.

Motorförarnas helnykterhetsförbund MHF uppger att alkoholskadorna i trafiken kostar när 12 miljarder kronor - varje år.

Mikael Oskarsson, riksdagsledamot för kd, berättar i förbindelse med att den nya kristna nykterhetsorganisationen VITA startade
-att alkoholkomsumtionen i Sverige ökat med 30% de senaste tio åren
-att 12 procent av alla svenska löntagare har ett alkoholberoende
-att 80% av alla våldsbrott är alkoholrelaterade

En annan artikel i bilagan beskriver hur julen för många barn är en mardröm med tanke på föräldrarnas alkholkonsumsion.

Dessa fakta tycker jag är skäl nog att välja helnykterhet.

peppebaron

1 kommentar:

Nathaniel sa...

Vad sägs om ett alkohol-körkort? Jag kan dricka alkohol utan att misshandla andra, jag kan dricka utan att köra bil och jag kan sluta dricka när jag druckit tillräckligt.

Att välja nykterhet är ett personligt val, att välja att dricka är precis lika tillåtet.

För mig säger din statistik mest bara att 88% av alla svenska löntagare är ansvarsfulla nog att dricka med måtta, samt att hela den drickande befolkningen som INTE begår brott, samt även 20% av de som BEGÅR brott, klarar att skilja på alkoholen och våldet.

Jag förstår vad du är ute efter, men det handlar inte om alkohol. Det handlar om svaga människor som behöver hjälp.