3 mars 2009

Växande församlingar har en tydlig teologi

"Men det handlar inte om att evangelium måste liberaliseras för att nå fram till nya människor. Tvärtom har de församlingar jag undersökt en tydlig teologi inriktad på omvändelse."
Dagen berättar i en artikel om en C-uppsats vid Teologiska Instittutet i Stockholm, skriven av Per-Anders Karlsson.
Dagen skriver:
"Per-Anders Karlsson har gått igenom statistik för samtliga landets missionsförsamlingar, totalt cirka 700, och kommit fram till vad som utmärker de tio församlingar som tar in flest nya medlemmar, efter att ha studerat dessa församlingar genom en enkätundersökning."

Bland de faktorer som är tydliga i de tio mest växande församlingarna är alphagrupper, nytt språk i predikan och i sång.

Dagen skriver:
"Förändringsprocessen har inte kommit av sig själv och stötestenar har funnits längs vägen, enligt Per-Anders Karlsson. Musiken i gudstjänsterna är ett exempel.

- För många som varit med länge har det varit jobbigt att inte längre få sjunga de gamla väckelsesångerna. Man har även känt sig vilse i ett modernare språkbruk i exempelvis predikan. Men det handlar inte om att evangelium måste liberaliseras för att nå fram till nya människor. Tvärtom har de församlingar jag undersökt en tydlig teologi inriktad på omvändelse."

I likhet med många andra undersökningar (Se: Steve Bruce - Religion in the modern world) så visar det sig att församlingar med en tydlig bibelförankrad teologi växer medan församlingar med mer liberalteologisk inriktning minskar.

Läs hela artikeln i Dagen>>

peppebaron

1 kommentar:

Anonym sa...

Det bekräftar återigen det jag "redan visste". Jag började söka Gud i februari 2008. Vid påsktid besökte jag en församling som inte var tydligt bibeltroende - och dem besökte jag bara en
Sedan började jag gå i en församling som omtalar Bibeln som Guds Ord, och som har en tydlig bibelbaserad liturgi, och i oktober tog jag emot Jesus. I december blev jag döpt. Jag tror att Jesus dog för mina synder, och att Bibeln är Guds Ord.