22 maj 2009

Förvänta en förnyad väckelsekristendom

Stanley Sjöberg skriver i Hemmets Vän:
"Inför Kristi himmelsfärds dag är det viktigt att förnya och förstärka vår vittnesförsäkran inför våra medmänniskor. Jesus bekräftade under hela sin tid i mänsklig gestalt att han är den som har makt över skapelsen. Han tog fem bröd och två fiskar och lät dem växa ur hans händer till att mätta många tusen människor och dessutom låta det överblivna fylla tolv korgar med livsmedel till de fattiga. Han stillade stormen, gick på vattnet, förvandlade vatten till vin, uppväckte döda, gav syn åt de blinda, talade i sin egenskap som Gud när lagens innehåll skärptes, när förlåtelse gavs till människor. Jesus beskrev på förhand det som skulle hända i Jerusalem med döden på korset, men också uppståndelsen.

För många kristna vänner är det jag sagt hitintills så självklart att det är onödigt att skriva om det ännu en gång. Men vi måste vara medvetna om att både Sveriges kristna och människorna utanför all kyrkogemenskap, har påverkats av K G Hammar, Jonas Gardell och efterföljare bland präster och predikanter. Andlighet har blivit något abstrakt och flummigt. Jesus beskrivs som en människa bland alla andra. Jag har läst hur ”teologer” ifrågasatt om Jesus själv ens var medveten om sin gudomliga identitet. Man menar i sina kommentarer att Jesus kanske inte ens är Guds Son… Därmed har förkunnelsen förlorat sitt innehåll och liknar mer religionskunskap än predikan i Bibelns mening. Många av dessa akademiskt utbildade predikanter tolkar Kristi himmelsfärd symboliskt och filosoferar om att Kristus är upphöjd i vårt inre tänkande.
---------------
Nyligen blev jag uppmärksammad på det som hände under nyårsvakan, natten mellan 1993/94. Det var då pastor Ulf Ekman vid Livets Ord i Uppsala profeterade att ”1994 blir ett år av mycket glädje, förlåtelse och kärlek mellan bröderna; en fördjupning i relationen mellan bröder, och en kärlek som blommar upp för att försvara verket, saken och riket”. Budskapet skrevs ner och finns i en bok som skildrar det som hände. Jag var inte medveten om att Ulf Ekman hade framburit en sådan profetia. När jag sommaren 1994 tog kontakt med honom och inbjöd till konferensen ”Möt Jesus på Hovet”. Det var då Yonggi Cho kom från Korea och presidenten Fredrick Chiluba från Zambia. Pingströrelsen var tveksam till initiativet och många skrev först negativt om det som skulle hända. När konferensen genomfördes möttes Pingströrelsens starke man, Sverre Larsson och Trosrörelsens ledare, pastor Ulf Ekman. Mer än elva tusen människor fyllde Hovet intill Globen och konferensen fick en avgörande betydelse för en förnyad enhet mellan Guds folk. Det blev försoning och en ny enhet.

Hösten 2009 och vintern 2010 kommer att leda till en andlig gränsdragning, där skillnaderna ska visa vad som är levande kristendom och vad som är slocknad kyrkoform. Det viktigaste av allt är att Jesus kommer att bekräftas och de som tror på Honom ska få se bevis på att Jesus är den Bibeln säger att Han är. Vi kommer att få se en helt ny utveckling av väckelsekristendom med andlig kraft och övernaturliga under som tydligt bevisar vem som är Herre och Mästare. Förnekarna ska stå där överraskade och ganska förstummade när det avslöjas hur fel det var att förnedra Jesus på det sätt som hänt den senaste tiden."


Läs hela artikeln i Hemmets vän>>

Inga kommentarer: