5 maj 2009

Gardell, Eldebo och Swärd

Några tankar med anledning av Jonas Gardells bok "Om Jesus", och om Runar Eldebos recension av boken, och om Stefan Swärds recension av Eldebos recension av Gardells bok.

Gardells bok har kommenterats ett antal gånger på här på www.rupeba.se:
Evangelium enligt Gardell
Gardell: "Det är mitt uppdrag att vrida Gud ur ­händerna på idioterna."
Jonas Gardell i Norrmalmskyrkan
Mer om Gardells bok "Om Jesus"
Stefan Swärd och Jonas Gardell
Tro på Jesus under attack

Runar Eldebo kommenterar Jonas Gardells bok i Sändaren och i Dagen och nämner fyra kriterier för trons utveckling:
1. det bibliska
2. den samlade kristna tron
3. sammanhanget
4. den Helige Andes ledning

Eldebos fyrklöver har vissa likheter med den Wesleyanska kvadranten för att komma rätt i teologiska överväganden. Wesleys kvadrant består av:
a. Skriften
b. Förnuftet
c. Erfarenheten
d. Traditionen
(Se länk)

Stefan Swärd kommenterar Eldebos kommentar i sin blogg under rubriken: Eldebo är för otydlig.
Swärd skriver: "Har problem redan med första meningen av artikeln: “Varje tid gör sin konstruktion av kristen tro”. Utgångspunkten bakom en sådan formulering är att kristen tro är något vi människor formulerar och skapar, tyngdpunkten handlar hos människan mer än hos Gud. Det är väl ett typiskt postmodernt teologiskt förhållningssätt."

Swärd ifrågasätter också riktigheten att sätta upp kriterier vid sidan av Guds ord och skriver vidare: "Det är möjligt att Eldebo håller med om allt detta, men det skulle vara upplysande i artikeln att han också säger det. I hans Gardellartikel i Sändaren kritiserar han Gardell främst för att han är så självsäker och färdig i sina övertygelser."

Det verkar nästan som om Eldebo menar att det skulle vara klandervärt att vara säker i sin tro. Att vara säker och trosviss är normalt något som Bibeln lovordar.

Det får mig att tänka på en annan artikel som vi nyligen publicerade här på http://www.rupeba.se/ med rubriken Varför blir så många präster och pastorer långtidssjukskrivna? :
"Sjukhusprästen Preben Kok i Vejle i Danmark har tagit initiativ till att hjälpa 80 utbrända präster. I en intervju med Kristeligt Dagblad säger Kok, att ”problemet för dessa präster visade sig ofta vara att de förkunnar ett evangelium, som de inte själva hör. Det betyder inte, att prästerna inte själva tror på det som de förkunnar, men de glömmer själva att höra efter vad de predikar för sin församling” (Udfordringen 26 mars).

Världen i dag skriver vidare:"Finns det andra orsaker? Ja, förmodligen fast de är sällan framlyfta i debatten. Kan det helt enkelt vara så, att prästerna inte vet vad de tror eller vad de får tro? Har de, i den teologiska utbildningen, fått lära sig att det inte finns några självklara svar? Och om det inte finns några självklara svar, vad ska man då och får man då förkunna?"


Kan det vara så att Eldebo har tagit skada av att leva sitt liv i den akademiska teologiska världen där man inte studerar Bibeln med trons ögon utan med kritiska ögon? Detta kanske blir extra påtagligt på en liten högskola som kanske måste vara mer kritisk än de stora etablerade teologiska institutionerna för att bevisa sin objektivitet.

Min egen kommentar till Swärds kommentar av Eldebos kommentar:
För det första tycker jag att Stefan Swärd är den i särklass mest läsvärda kristna bloggaren på svenska och jag håller med Stefan om att Skriften är det i särklass viktigaste bedömningsinstrumentet.

Men, jag tycker att de andra kriterienerna, både Eldebos och Wesleys, kan vara till god hjälp för att komma rätt, om de får vara underordnade Skriften. För jag har svårt att tänka mig att alla kristna före mig (traditionen) tagit fel och att det är bara jag som har sett sanningen.

peppbaron

Dagen

1 kommentar:

Mattias sa...

Jag tycker att både du och Swärd missförstår Eldebos artikel, vilket väl iof inte är så konstigt. Just denna Eldeboartikel är väl inte ett under av pedagogisk stringens.

Men så som jag uppfattar den så säger den inte hur det bör vara utan det Eldebo gör är att ge en tolkningsnyckel till vad som formar den kristna tron i olika sammanhang.

Till exempel när det gäller det tredje kriteriet, sammanhanget, så är det för mig självklart att hur mycket vi än vill läsa bibelordet rent och klart så är vi alla påverkade av den miljö vi befinner oss i.

Allt gott
Mattias