22 maj 2009

Vem är det som egentligen är kristen?

Dagen skriver att Migrationsdomstolen har fattat ett och kommit fram till beslutet att en irakier inte är kristen.
"Konvertiten Muhammed är inte "genuint kristen" enligt Migrationsdomstolen. Därmed kan han avvisas till Irak, där han som omvänd muslim säger sig frukta för sitt liv."

I en annan artikel i Dagen berättar en medlem i pingstförsamligen där Muhammed blev medlem om hans väg till tro.
"Vem bestämmer om Muhammed är kristen? Det undrar Rickard Gustafsson som själv varit med och sett Muhammed komma till tro, och kan intyga att den är "genuin".
- Vi kan inte förstå Migrationsdomstolens formulering. De har inte ens träffat honom."

Det blir ungefär lika tokigt som då jag, som en ung man, vapenvägrade inför en repetitionsövning i infanteriet. Vad jag då hävdade var att det skulle innebära "djup samvetsnöd" för mig att bära vapen mot en annan människa. Jag fick genomgå djupa förhör med psykologer. Min barndom och uppväxt kartlades noga. Människor i min omgivning intervjuades.

Till slut kom domslutet. Jag fick ett brev från ett protokollfört sammanträde med någon statlig myndighet. Beslutet var att man kommit fram till att det inte skulle innebära "djup samvetsnöd" för mig att bära vapen mot andra människor.

Efter ytterligare något år fick jag en ny inkallelse till repövning. Jag begärde då en ny utredning, eftersom min "djupa samvetsnöd" ytterligare fördjupats. Den nya utredningen kunde inte förstå att jag inte fick vapenfri tjänst vi det första prövningstillfället. Problemet var att varken den första eller andra uredningen hade någon som helst kompetens att avgöra djupet i min samvetsnöd.

Det är både en komisk och skrämmande utveckling att statliga myndigheter ska avgöra hur äkta vår tro är. Det skulle vara intressant om domstolen skulle undersöka församlingen efter en vanlig söndagsgudstjänt i Svenska kyrkan eller i en frikyrkoförsamling. Då skulle vi kanske kunna läsa på löpsedlarna att endast 17% av Sveriges kristna är kristna på riktigt, eller något liknande.

Jag tycker inte att sådana frågor ska avgöras i svenska domstolar. Jag tycker det är bäst att Jesus får avgöra vem som är kristen eller inte. Det är ju i alla fall Han som bestämmer till slut.

peppebaron

Inga kommentarer: