10 juli 2009

"Få går över övergångsstället"

Tidningen Dagen skriver om Runar Eldebos bibelstudium under Hönökonferensen:
"- Gud respekterar alltid din och min frihet att välja, sa han.
Livet är inte rättvist. Människan drabbas av orättvisor, ibland på grund av egna val, ibland helt oförskyllt. Runar Eldebo menade dock att om vi väljer Jesus så förändrar det allt, och livet hamnar i ett annat ljus.
- Förbrytaren hade gjort dåliga val under hela sitt liv, men en sak väljer han rätt - han väljer Jesus - och då plötsligt får han allt.

"Få går över övergångsstället"
Runar Eldebo tyckte att detta var en fråga som det borde talas mer om.
- Visst får man en existentiell ångest av detta. Om man har någon nära som inte mött Jesus, hur gör man då?
Kristna borde inte vara så rädda för att fråga de som redan i dag har kontakt med kyrkan, men som inte gjort ett medvetet val.
- Vi har många som rör sig i svensk kristenhet, men få som går över övergångsstället. De är värda en god utmaning, sa han."
(Slut citat)

Detta tycker jag är ett viktigt budskap som borde poängteras oftare. Den finns en risk att människor invaggas i tron att de "är med" bara för att de regelbundet går i en kyrka.

Men man blir inte kristen genom att gå i kyrkan. Man blir inte ens kristen genom att vara registrerad som medlem i kyrkan. Man kan bara bli kristen genom ett personligt val att ta emot Guds erbjudande och bekänna Jesus som Herre i sitt liv.

Det var någon som skämtsamt sa: "En skottkärra blir inte en bil, bara för att man ställer in den i garaget." Det är visserligen sant, men en skottkärra kan aldrig bli en bil hur mycket den än skulle vilja.

En människa, däremot, har fått möjligheten att fatta sina val. Vem som helst kan få bli frälst. Men det krävs ett aktivt val. Man måste gå över övergångsstället. Är man på fel sida, hjälper det inte hur många gånger man gått i kyrkan eller sjungit psalmer.

Jag hörde talas om en åttiårig dam som just hade blivit frälst och skulle invigas till frälsningsoldat. Hon hade gått på Frälsningsarméns hemförbund i över fyrtio år. Inför gudstjänsten där hon skulle invigas frågade någon hur det kunde komma sig att hon gått på Frälsningsarmén i så många år och först nu bestämt sig för att ta emot Jesus.

Hennes svar var: "Det var ingen som frågade tidigare om jag ville bli frälst."

Jag håller med Runar Eldebo då han säger "Vi har många som rör sig i svensk kristenhet, men få som går över övergångsstället. De är värda en god utmaning."

Peter Baronowsky

Inga kommentarer: