6 sep. 2009

Vad vill du???

"Ske din vilja" är ett uttryck som ofta citeras. Det är hämtat från Jesu bönekamp i Getsemane och används ofta för att tala om att vad som än händer så får det ske.

Men det finns en risk att "ske din vilja" blir en passiviserande hållning i det kristna livet. Vi slutar agera och sätter oss och väntar för att se vad som händer.

Väldigt ofta i evangelierna säger Jesus precis tvärtom:
"Din tro är stor. Det skall bli som du vill"
"Som du tror skall det ske dig"
"Vad vill ni att jag skall göra för er?"

I stället för att be kvinnan att fråga efter Guds vilja säger Jesus: "Det får bli som du vill."
I andra tillfällen frågar Jesus "Vad vill ni?" eller "Vad vill du?"

Det ser ut som om vår tro och vår vilja bidrar till att förlösa Guds kraft i olika situationer.

Är jag med och förlöser Guds kraft med min tro och min vilja eller håller jag Guds kraft tillbaka?

Inga kommentarer: