4 okt. 2010

Du är rikare än du tror!

Måndagsreprisen. (Två år gamla inlägg som fortfarande har aktualitet och är värda att upprepas). Tidigare publicerat oktober 2008.

Efesierbrevet 1:3. "Han har välsignat oss med all den andliga välsignelse som finns i himlen." Jag har goda nyheter och jag har dåliga nyheter. Låt oss börja med de goda: Du är rikare än du tror!

Det är det bibelversen från efesierbrevet handlar om. Medlemmarena i församlingen i Efesosverkar inte ha fatta hur andligt rika de egentligen var. Paulus använder hela första kapitlet i Efesierbrevet för att försöka få efesierna medvetna om sin rikedom. Han argumenterar och ber att dom ska förstå och slutklämmen är att samma kraft som väckte upp Jesus från de döda bor i varje kristen.

Men efesierna fattade inte. Dom gick omkring som om ingenting hade hänt och hängde med huvudet. Genom Jesus verk kunde efesierna få förlåtelse, frälsning, ta emot kraften i den helige Ande och få en uppenbarelse om vem Jesus verkligen är. Dom tänkte på fel sätt. De såg ner och fokuserade på sina brister i stället för att se upp och fokusera på Guds möjlighter i våra liv.

Jag hörde en gång en berättelse om en liten pojke som hade bytt söndagskola. Han hade lämnat söndagsskolan där han gick förut och gått till Fräslningsarméns söndagsskola i stället. Man frågade pojken hur det kom sig att han hade bytt söndagsskola. Han svarade att på det förra stället sjöng vi varje söndag "Ett litet fattigt barn jag är", men här sjunger vi i stället varje söndag "Jag är barn till en kung."
Jag tror att det finns täckning för bägge sångerna, men det är ingen tvekan om att det kommer att påverka våra liv vilken sång vi väljer att sjunga.

Nåväl, om de goda nyheterna är att jag är rikare än jag tror, vad är då de dåliga nyheterna? De dåliga nyheterna är att du är inte rikare än vad du tror!

Även om det är sant att Gud har skänkt oss allt genom Kristus så blir det inte ditt förään du tar emot. Jesu död på korset gör det möjligt för alla människor att bli frälsta. Men alla blir inte frälsta. Det är bara dem som i tro tar emot erbjudandet: "Men åt dem som tog emot honom gav han rätten att bli Guds barn" (Joh 1:12)

Gud har gett dig möjligheten att bli frälst. Om du tror det kan du bara öppna ditt hjärta och ta emot frälsningen. Gud har gett dig förlåtelse för alla dina synder. Om du tror det får du bara ta emot det. Jesus har utöst den helige Ande över alla människor (Apg 2:17). Tror du det? Då behöver du inte leva utan Guds kraft längre.

De goda nyheterna är att du är rikare än du tror. Men då du börjar tro på Jesus och hans löften, då öppnas en ny väg för dig.

Inga kommentarer: