26 nov. 2010

Kyrkan som ceremonimästare?

Idag råkade jag komma över tre artiklar som alla pekade på problemet som inträffar då kyrkan ställer upp och utför ceremonier åt staten. Försvagar det kyrkan eller stärker det kyrkan att ställa upp på statens villkor för att utföra ceremonier? Det kan handla om gudstjänst vid Riksdagens öppnande, skolavslutningar i skolan eller vigselförättningar.


Stefan Gustavsson skriver i Dagen"Sverigedemokraternas intåg i riksdagen och deras uttåg ur Storkyrkan har varit hett nyhetsstoff denna höst. Deras uttåg väcker en intressant fråga: Är det bra eller dåligt att riksdagen, i världens kanske mest sekulariserade land, öppnas med en kristen gudstjänst? 
Om kyrkan vore sann mot sig själv skulle budskapet till riksdagen handla om omvändelse från konsumism, materialism, individualism och själviskhet till tro på Gud och ett liv i Jesus efterföljelse. Det finns inte ett parti eller en enda riksdagsledamot som inte skulle utmanas! Men vi vet alla att det är oacceptabelt med en predikan vid riksdagens öppnande som handlar om synd och frälsning, om den kommande domen och nödvändigheten av omvändelse, om förlåtelse och nytt liv genom Jesus Kristus."

Jonas Melin skriver i sin blogg

"Många kristna kämpar för att ha skolavslutningen i kyrkan, som att det på något sätt skulle vara viktigt för den kristna trons ställning i samhället. Är det inte istället så att även skolavslutningar i kyrkan gör kyrkan till ceremoniförättare, en fin traditionell institution med ett ofarligt budskap? Jag är faktiskt glad för att jag bor i en stadsdel som inte har skolavslutningarna i kyrkan. Det gör det lättare att vara en trogen kyrka och predika evangeliet för människorna som bor här. Vi står inte upp för en trevlig tradition utan för en levande och vild messias, nämligen Herren Jesus Kristus."

Och i Norge uttalar sig en präst som som vill att kyrkan ska sluta viga åt staten och låta staten sköta sin egna ceremonier, men att kyrkan ska inrätta en egen form för sambokontrakt som inte förändras genom statliga beslut:
Vårt Land (på norska) - "For å unngå den nye ekteskapsloven, kan Det Evangelisk Lutherske Kirkesamfunn (DELK) ende opp med å anbefale sine medlemmer å bruke en samboerkontrakt.
Forslaget går ut på at kirken «tar tilbake» den rett som gjaldt før 1582, da statsmakten overtok vigselsmonopol. Det handler om at kirken etablerer en vigsel som «står på egne ben» og ikke lar seg definere av den statlige lovgivning.
– I praksis innebærer dette at brudeparet skriver en sivilrettslig kontrakt – parallelt til dagens samboerkontrakt – og deretter inngår ekteskap gjennom en offentlig, kirkelig vielse. På den måten registreres de ikke under den likekjønnede ekteskapsloven, sier Jan Bygstad."

Inga kommentarer: