1 nov. 2010

rupebas morgonkoll den 1 november

Rangordning eller del av historien?
Carl Rudbeck skriver i Hemmets Vän - "Utbildningsminister Jan Björklund (FP) har gått emot ett förslag som vill att de stora religionerna behandlas lika i skolan. Istället har han bestämt att kristen­domen skall ges en särställning eftersom den har spelat en av­görande roll i Sveriges historia.
Björklunds tanke borde inte vara kontroversiell; endast historiska analfabeter kan ha något att invända. Bibeln, Augustinus, Thomas Aquinas och Martin Luther har påverkat vår historia mer än vad någon muslimsk, hinduisk eller konfuciansk text eller tänkare har gjort.
På gott och ont har kristna idéer om Gud, människan och samhället blivit en del av marken vi står på och luften vi andas.
Men sedan blir Björklund feg och politiskt korrekt. Han skyndar sig nämligen att tillägga att det inte handlar om att rangordna religioner eller att kristendomen skulle vara bättre än andra religioner. Björklund är här i gott - och överraskande - sällskap; idag är det svårt att få en prelat i Svenska kyrkan att säga något annat." 


"Jag känner en levande Gud"
Jaktlund kommenterar i sina marginalanteckningar i Dagen ett ett av "Skavlans" program på TV - "När Fredrik Skavlan frågor om Klungland kan förstå att han nästan framstår som för god så svarar han (ungefärligt citat):
"Ja, men jag känner en levande Gud, jag har en kristen förankring".
Mer sades inte kring det, samtalet tog andra vägar. Men mer behövdes inte sägas. Det sade allt. Inget behövde tilläggas. Och när han sa det var det bara en bekräftelse på det som redan känts, det som legat i luften. När han nådde punkten där han med ovanstående citat förklarade varifrån han hämtade kraften att kunna förlåta så hörde jag mig själv säga "Ja", högt. Jag hade väntat på det, det kändes att det var så.
Aldrig blir Gud så tydlig som i förlåtelsen. Jesus uttalade den förlåtelsen på korset, mitt i all smärtan: "Fader förlåt dem, de vet inte vad de gör". Förlåtelsen går vidare, över tid och in i varje generation och varje dag, och når från himlen - via det där korset - till människor. Och de människorna bär möjligheten till den förlåtelsen inom sig, till att ge den vidare."

Inga kommentarer: