25 dec. 2010

Jesus centralgestalten

Stefan Gustavsson skriver i Svenska Evangeliska Alliansens nyhetsbrev:
"Han är en person vi räknar med, Jesus av Nasaret. Vi räknar dagarna till dagen då vi firar hans födelse och handeln slår nya försäljningsrekord. Vi räknar åren från hans födelseår; 2010 efter Kristus. Vi räknar semesterdagar och strukturerar våra almanackor och liv utifrån händelserna i hans liv; jul, påsk, Kristi himmelsfärds dag…

Han kom från små och oansenliga omständigheter och hade ingen rikedom, status eller yttre makt. Hans offentliga verksamhet varade endast tre år och var ständigt ifrågasatt. Ändå är hans liv och hans ord utgångspunkt för den största rörelsen mänskligheten känner: den kristna kyrkan. Ingen annan har fångat så mångas kärlek, hängivenhet och fascination som han. Ingen annan har präglat vår civilisations tänkande och värderingar i samma grad som han. Över hela jorden nämner människor hans namn med respekt, tillbedjan, kärlek… Jesus är utan tvekan en enastående person.

Jesus är inte en religiös mytgestalt, utan en verklig historisk människa av kött och blod som satte fotavtryck i sanden. De har förstås blåst igen, men han är ändå inte helt utom räckhåll. Vi kan fortfarande komma i kontakt med honom genom det omfattande historiska källmaterial som finns i evangelierna. Vi har tillgång till såväl grunddragen i hans offentliga liv som grunddragen i hans undervisning. Därför är det meningsfullt att diskutera vad han lärde och vad han har betytt för den fortsatta historien.
Genom Jesus har vi fått tillgång till den bibliska berättelsen om vem Gud är och vad han gjort i skapelsen. Vi har fått nyckeln till vårt ursprung och kan veta vilka vi själva är och vad som är vårt uppdrag på jorden. Vi kan vara säkra på att vår civilisations historia hade sett mycket annorlunda ut utan detta perspektiv. Men det finns mer att säga: Jesus har inte bara kopplat ihop oss med vårt ursprung, han har också gett oss ett hopp om framtiden.
Karin Boyes ord är vackra: "Nog finns det mål och mening i vår färd // men det är vägen, som är mödan värd". Frågan är om de är sanna. Själv har jag alltid varit tveksam. Visst är det ytterst målet som avgör om resan är värd att göra. Men vad är då människans mål? I vår tid finns det många dystra framtidsprognoser som pekar mot människans undergång, det biologiska livets utsläckande och kanske till slut också hela kosmos sammanbrott.

Jesu perspektiv är radikalt annorlunda och fullt av hopp. Liksom när han talar om ursprunget knyter han an till GT när han talar om framtiden. Den värld som Gud en gång i tidens morgon såg ut över och som var enbart god, ska enligt GT en dag återskapas. I underbara profetior hos profeten Jesaja skildras den dag då sönderfallets och ondskans krafter ska knäckas och Gud igen ska kunna se ut över världen och se att allt är mycket gott. Harmoni ska råda på alla plan i skapelsen. När Jesus enligt evangelierna helar de sjuka - så att blinda ser, döva hör, lama går och döda uppstår – uppfylls löftena från Jesaja. Det är preludiet till den invasion av liv som en dag ska ta över den trasiga världen. Överallt där Jesus drar fram finns doften från Eden, som en aning om hur det en gång var. Som ett löfte om hur det en dag ska bli. Det krökta och sargade rätas och helas och drömmen om livet får näring.

Berättelserna vi möter i evangelierna av hur Jesus upprättar livet har i alla tider gett människor mod och hopp. Död och förintelse är inte det yttersta. Ondska, orättvisa och grymhet ska inte få sista ordet. Historien ska inte förolämpa oss ytterligare en gång, genom att bara sluta i tomma intet. Nej, det kommer en dag då rättvisa ska skipas rättfärdighet segra och världen födas på nytt.


Så har människor genom historien sjungit sånger av hopp mitt i de vidrigaste omständigheter. Inte som en from förhoppning eller en önskedröm bara, utan därför att man redan sett framtiden i Jesus liv. Han har öppnat ett fönster mitt i vår historia, där vi kan se den framtid vi är på väg emot.
Så står han där, som historiens mittpunkt. I honom löper trådarna från urtiden samman och ger oss rötter. I honom är trådarna mot framtiden förankrade och ger oss hopp. Vad skulle ha hänt utan honom? Jag vågar knappt tänka tanken."

Du kan prenumerera på SEA:s nyhetsbrev här>>

Inga kommentarer: