18 feb. 2011

rupebas morgonkoll den 18 februari

Marcus Birro: Att älska är svårt
Expressen - "Det är varken progressivt eller beundransvärt att spotta på folks tro. Det är billigt och enkelt. Det är att dundra in med en bulldozer i ett hav av öppna dörrar.
Människor som lever sina liv utan något heligt missar flera dimensioner av tillvaron."


Tusen kristna ledare till stor bönesamling
Dagen - "Runt tusen kristna ledare från de brittiska öarna väntas komma samman för ett gigantiskt bönemöte på Wembley stadion."

Brödraskapet avgör arabvärldens öde
Hemmets Vän - "Vid fria rättvisa val i Egypten har det Muslimska brödra­skapet stor chans att vinna en majoritet av rösterna. Redan nu måste vi fråga oss vad som kommer att hända i arabvärlden ifall denna systerorganisation till Hamas kommer till makten, menar Lars Mörling."

Obama: ”Jag lärde känna Jesus och tog emot honom som min frälsare”
Världen idag - "När Barack Obama sade samma sak vid den nationella bönefrukosten häromsistens, uteblev däremot reaktionerna. Dessutom var detta första gången som Obama, i motsats till de kritiska anklagelserna om religionssynkretism, tydligt markerade sin tro på Jesus Kristus som sin frälsare och herre."

Himmel och helvete, Elsander och Swärd
Stefan Swärds blogg - "Min pastorskollega Joachim Elsander som är en kreativ teologisk fritänkare tycker jag levererar ett riktigt lågvattenmärke idag, när han sammankopplar de som tror på evigt liv eller evig förtappelse med en kvinna som mördar sina fem barn för att de inte ska hamna i helvetet enligt detta blogginlägg. Elsander menar tydligen att Örebromissionens och Helgelseförbundets predikanter sedan 1890-talet och framåt har stått för en förkunnelse som i värsta fall kan inspirera människor till mord. Det var nog bland det värsta jag har hört av en EFK-pastor. Argumentet är så lågt att jag bemödar mig inte ens om att bemöta det, skulle det innehålla en uns av sanning borde det ha varit massor av mord i ÖM- och HF-sammanhang och i  våra missionsarbeten under 100 år."

Inga kommentarer: