21 apr. 2011

Den sista måltiden

"När stunden var inne, lade han sig till bords, och apostlarna tillsammans med honom.  Och han sade till dem: "Jag har längtat mycket efter att äta detta påskalamm med er, innan mitt lidande börjar.  Ty jag säger er att jag inte kommer att äta det förrän det får sin fullbordan i Guds rike."  Och han tog en bägare, tackade Gud och sade: "Tag detta och dela mellan er. Ty jag säger er att jag från denna stund inte skall dricka av vinstockens frukt förrän Guds rike kommer."  Och han tog ett bröd, tackade Gud, bröt det och gav åt dem och sade: "Detta är min kropp, som utges för er. Gör detta till minne av mig."  På samma sätt tog han bägaren efter måltiden och sade: "Denna bägare är det nya förbundet i mitt blod, som utgjuts för er. (Luk 22:14-20 FB)" Bilden: Freefoto.com

Inga kommentarer: