11 maj 2011

Har Filadelfiamedlem smygfilmat Frälsningsarmén?

Stefan Swärd skriver på sin blogg:
"Jag har tydligt deklarerat att TV 4:s sätt att behandla Frälsningsarmén är sämsta tänkbara journalistiska etik.

Det har nämnts i bloggsfären att en av de personer som manipulativt och utifrån lögner smygfilmat Frälsningsarmén, Phil Poysti, är medlem i Filadelifa i Stockholm. Jag har gjort sökningar på nätet som bekräftar uppgiften, dock några år gamla uppgifter. Phil Poystis far är uppenbarligen den berömde radiomissionären Earl Poysti.

Stämmer detta är det en internkristen praktskandal. Jag tar för givet att Phil Poysti inte längre är medlem i Filadelfia, det är ju fullständigt otänkbart att kristna kan behandla varandra på detta sätt. Men eftersom uppgiften har nämnts i bloggsfären tycker jag att det behövs ett klarläggande.

Det florerar också i bloggvärlden uppgifter om att programledaren Cicci Hallström är aktiv medlem i Missionskyrkan. En internetsökning bekräftar detta, och hon kandiderade till Missionskyrkans Sverigestyrelse 2006, föreslagen av valberedningen. Jag har inga uppgifter om hon blev invald eller inte. Hon har dock varit engagerad på central nivå i Missionskyrkan sedan dess.

Stämmer detta så handlar det om ingenting annat än Judas Iskariot i modern tappning. Uppgifterna är så allvarliga att jag kräver en förklaring från ansvariga inom berörda samfund om detta."

Inga kommentarer: