7 juni 2011

Pridefestival eller inte?

Jag skrev i ett tidigare inlägg om tolerans och intolerans då det gäller KD:s deltagande på Pride-festivalen. Du kan läsa det inlägget här.
I SvD kan man nu läsa en artikel av Roland Poirier Martinsson med samma innehåll. Jag är positivt överraskad att man tar in en artikel med så politiskt inkorrekt budskap. Jag kanske till och med börjar tro att det är åsiktsfrihet i Sverige. Martinsson skriver:

"Jag fick själv en förfrågan att delta i Pride och kunde ärligt och artigt svara att jag inte kunde. Om jag hade varit i Stockholm hade jag tvingats avböja, eftersom jag inte vill stödja Pridefestivalen med min närvaro. Saken har inte ett dugg att göra med tolerans eller HBT-frågor. Den gäller den borgerliga attityden till privatliv och politik.
Allt sedan 1900-talets marxister började läsa in attityder till sexualiteten som en del av borgerlighetens förtryck (tvärtemot Karl Marx uttalade åsikt i frågan) har antiborgerliga partier varit som besatta av sex. Det har blivit extremt viktigt att hävda sexualitetens plats i det offentliga rummet, rätten att ägna sig åt det privata inför andra människor, att kräva tolerans för sin förmenta frigjordhet. Följden har blivit att sexualiteten också kraftigt har politiserats.
Borgerligheten tycker tvärtom. Kinky är ok, liksom olika sexuella identiteter. Platsen för dessa uttryck bör dock vara privat. När staten försöker uppfostra oss till en särskild sorts sexuella subjekt, oavsett om det handlar om 1800-talets krav på konformitet eller 2000-talets krav på gränslöshet, tiger borgerligheten sig till sin integritet.
Därför bör KD inte vara med på Pridefestivalen. Jippot handlar inte om tolerans. Det är en politiskt propagandaapparat från vänster. Varje kristdemokrat som är med antingen ansluter sig till spektaklet eller kommer att betraktas som freaken i sammanhanget."

Inga kommentarer: