3 sep. 2011

Abortdebatten eskalerat efter Almedalen


Från Svenska Evangeliska Alliansens (SEA) nyhetsbrev:

Nasrin Sjögren, taleskvinna för Människorätt för Ofödda och SEA-medlem, har varit i hetluften sedan i somras då hon deltog i SEA:s Almedalsseminarium om abortdebattens spelregler. Sedan dess har medieuppmärksamheten eskalerat. I veckan intervjuades hon i Morgonpasset i P3. I SEA:s nyhetsbrev delar hon med sig av sina tankar kring radiointervjun och hur debattklimatet har utvecklats.

- Det har varit många reaktioner. De mesta på sociala medier; Twitter, bloggar och Facebook. Jag har fått en del uppmuntran från de som tyckte att mina argument var klargörande, och från andra som menade att min ståndpunkt var förståelig även om de inte delade min åsikt, berättar Nasrin och fortsätter:

- Många har givetvis blivit fruktansvärt arga efter P3-intervjun. Vissa tyckte att jag var alldeles för färgad av min religion. Andra tyckte att P3 lika gärna kunde bjuda in pedofiler och nazister och jämförde mig med Anders Eklund och Hitler. Någon gick så långt att han önskade att jag skulle dö i direktsändning.

Det största intrycket på Nasrin var ”den totala bristen på sakliga motargument” under intervjun i Morgonpasset.

- Programledarna satt mest och fick känslomässiga utbrott. Jag blev inbjuden för att ha som ett ”frukostsamtal med kompisar”, men det blev tvärtom. Det var jag mot programledarna. Lyckligtvis var jag förberedd.
Debattens känslighet illustreras av att en av programledarna, Martina Thun, förklarade på sinblogg efteråt varför Nasrin fick komma till tals – och tala till punkt.

- Att låta alla parter komma till tals är väl normalt? frågar Nasrin retoriskt.

- Samtidigt märker jag att våra argument börjar att tas mer på allvar nu. Tidigare hånades vi och ansågs vara knäppa. Sen blev människor provocerade och det kan fortfarande komma fram en del som försöker rycka bort banderollerna och vill slå oss på käften.

Debattklimatet håller på att luckras upp även om den fortfarande är under all kritik, menar Nasrin. 

- Om jag skulle bete mig som abortliberalerna gör, hade jag bränt mina broar för länge sen. De kommer undan med saker som ingen annars aldrig skulle komma undan med, bara för att de har majoritetsuppfattningen i denna debatt. 

Vad är din utmaning till kristna?

- Det finns mängder av engagerande frågor som kyrkorna får en massa goodwill för, och att arbeta mot abort är ett otacksamt jobb. Men om vi som kristna menar allvar med att varje människa är unik och oersättlig, kan vi inte vara för abort. Det går inte att vara kristen och abortförespråkare. 

- I synnerhet behöver kristna ledare höja sin röst i denna fråga, till exempel inom diakonin och genom att förebygga aborter. Gör om och gör rätt, helt enkelt. 

För att lyssna på intervjun med Nasrin i Morgonpasset i P3 klicka här.

Inga kommentarer: