8 okt. 2011

Efter detta

Jag har tidigare skrivet om Stefan Swärds nya bok: "Efter detta - om Guds kärlek och rättvisa, himmel och helvete". Du kan läsa mitt tidegare inlägg här.
Nu börjar det komma kommentarer och recensioner av boken. Här är några:

Björn Melin skriver:

"I svensk kristenhet talar vi inte så mycket om att Gud är domare, och att vi alla en gång ska stå inför Guds domstol och göra räkenskap för våra liv. Ännu mindre talar vi om att det finns en evig dom och ett evigt straff. Det tror jag är en stor brist. Den slutliga domen är ett viktigt ämne i Nya testamentet och Hebreerbrevets författare skriver att läran om "evig dom" hör till trons grunder (Hebr 6:2). Det är bara att hålla med. Det gör även Stefan Swärd.
Det är dags att bryta tystnaden om helvetet, skriver Stefan Swärd i sin nya bok Efter detta - Om Guds kärlek och rättvisa, himmel och helvete. Jag har precis läst den. Det är en mycket bra bok. Jag tycker om den av flera skäl."

Tomas Hultberg skriver:
"Stefan Swärds bok Efter detta har kommit ut på XP-media förlag. Jag läste boken igår och det slog mig med full kraft att Stefan Swärd har rätt. Hans bok beskriver verkligen den kristna läran om Helvetet och om den dubbla utgången. Alla försök att göra denna lära förnuftsmässigt och känslomässigt förståelig och acceptabel måste avvisas eftersom läran varit precis så förnuftsmässigt och känslomässigt obegriplig som den framstår i Stefan Swärds bok. Swärd undrar varför det blivit så tyst kring läran om Helvetet i våra kyrkor på senare tid. För egen del beror det på att jag värjer mig mot att som Swärd behöva fylla igen de logiska luckorna i mitt resonemang med att det inte är allt vi förstår eller att så har kyrkan lärt under 1990 år."
Läs mer

1 kommentar:

Anonym sa...

Rättelse: Jonas Melin, ej Björn Melin.