13 jan. 2013

FÖRSTA SÖNDAGEN EFTER TRETTONDEDAGEN - Jesu dop

Söndagens texter:
2 Mos 1:22-2:10;  1 Joh 5:6-12;  Luk 3:15-17, 21-22;  Ps 89:20-29


Döpt med den helige Ande och Eld
"Folket var fyllt av förväntan, och alla frågade sig om inte Johannes kunde vara Messias. Men han svarade dem alla: ”Jag döper er med vatten. Men det kommer en som är starkare än jag, och jag är inte värdig att knyta upp hans sandalremmar. Han skall döpa er med helig ande och eld. Han har kastskoveln i handen för att rensa den tröskade säden och samla vetet i sin lada, men agnarna skall han bränna i en eld som aldrig slocknar.” (Luk 3:15-17)

Detta var första gången som Jesus presenterades offentligt som vuxen. Varför kom Jesus till jorden?

I förbindelse med Jesu dop vid Jordanfloden, presenterar Johannes Jesu uppdrag på två olika sätt:
1. Som Guds lamm som tar bort världen synd (Joh 1:29)
2. Som den som döper med helig Ande och eld (Luk 3:16)

Jesu uppdrag var att förmedla frälsning och dopet med den Helige Ande. Detta är centrum i det kristna budskapet: Påsk och Pingst, Blod och Eld.

Då Jesus hade farit tillbaka till himmelen, höll Petrus sin berömda pingstpredikan. I den repeteras Jesu uppdrag, två löften som gäller för alla människor:
1. Och det skall ske att var och en som åkallar Herrens namn skall bli frälst (Apg 2:21 FB)
2. Det skall ske i de sista dagarna, säger Gud, att jag utgjuter min ande över alla människor (Apg 2:17)

Det är det världen behöver få se idag: Blods- och Elds-kristna. Människor som tagit emot frälsning och rening från synd och som blivit uppfyllda av den Helige Andes eld.

Amen=Låt det ske

Inga kommentarer: