4 feb. 2013

Släkten följa släktens gång. Eller...?

En stilla reflektion en tidig måndagsmorgon.

Jag har just börjat läsa Första Krönikeboken igen i min dagliga bibelläsning. Boken börjar med närmast oändliga släktregister. Den ena släkten följer på den andra. Jag skrev just en kommentar till det första kapitlet där jag påpekar hur den ena generationen påverkar den andra. Hur en generationen sätter spår i den kommande. Du kan läsa den här.

Jag tänker vidare på det i min egen situation. För några år sedan spelade vi en kornettrio i tre generationer. Så här lät det:

De som spelade var jag själv, min son och min sons son. Det kan vara svårt att få till en trio med blåsinstrument för tre generationer. Den äldsta måste ha sina tänder kvar och den yngste måste ha fått sina första tänder, annars går det inte.

Hur går det till att få tre generationer att intressera sig för samma sak? Då tänker jag tillbaka på ett kort som jag hittade i vår senaste flytt. Bilden är tagen 55 år tidigare.
 
Det är jag som sitter nere i högre hörnet med en kornett. Lyckligtvis kan man inte höra hur dåligt det lät på den tiden. Men efterhand lät det bättre och jag lyckades inspirera en av sönerna att spela kornett, även om jag försökte inspirera alla tre sönerna. Den inspirerade sonen lyckades i sin tur inspirera en av sin söner och till slut blev det en kornettrio med tre generationer.

Men hur kom det sig att jag började spela kornett för 55 år sedan? Jo, jag råkade växa upp i Frälsningsarmén och där var det många förebilder som spelade kornett bra. Och så blev det.

Släkten följa släktens gång. Jag hoppas bara att kornettspelning inte är mitt enda bidrag till kommande generationer.....

Inga kommentarer: