11 mars 2013

Nya påven blir den sista enligt profetia

Det är inte så ofta det händer, men förra veckan hände det. Aftonbladet rapporterar på förstasidan seriöst om en profetia. Det är dessutom den näst mest lästa artikeln i Aftonbladets digitala utgåva den dagen. Man gör till och med en ansats att pröva profetian enligt 1 Kor 14:29 "Två eller tre profeter ska tala, och de andra skall pröva det som sägs."

Så här skriver Aftonbladet:
"Den nya påven kan bli den sista någonsin - sen kan hela Rom förstöras.
Enligt en profetia från 1100-talet kommer "den fruktansvärda domaren döma folket" efter att Benedictus XVI efterföljare valts.
Profetian namnger även den "siste påven" till Petrus - samma namn som toppkandidaten Turkson heter i förnamn...
..Profetian - kallad "Påvarnas profetia" - skrevs av det irländska helgonet Malachy som efter en resa till Rom fick en uppenbarelse och skrev ner 112 kryptiska fraser som beskriver varje påve.
Den nya påven kommer få siffran 112 - som enligt Malachy kommer bli den sista påven någonsin. Efter valet kommer så småningom "staden med de sju kullarna förstöras och den fruktansvärde domaren kommer att döma folket
".

Vad ska man säga om detta? Vad vi kan säga med säkerhet är att Bibeln klart förutsäger att denna jorden inte ska finnas för evigt. Samma budskap kan man idag till och med få höra från icke-troende röster. Både från vetenskapsmän och politiska bedömare.

Vad vi också kan säga med säkerhet är att ingen känner till tiden för Jesu tillkommelse och denna tidens avslutning.

Så vad säger vi om denna profetia? Det kan ske under nästa påve och det kan ske senare. Hur ska vi förhålla oss till detta? Det bästa tipset får vi av Jesus som i sitt stora tal om de sista dagarna upprepade gånger uppmanar oss att vara beredda och vaka eftersom vi inte känner till den rätta tiden:
"Himmel och jord skall förgå, men mina ord skall aldrig förgå." (Matt 24:35)
"Var därför vaksamma. Ty ni vet inte vilken dag er Herre kommer." (Matt 24:42)
"Var därför också ni beredda! Ty i en stund när ni inte väntar det kommer Människosonen." (Matt 24:44)
"Vaka därför, ty ni vet inte vilken dag eller timme han kommer." (Matt 25:13)
"Vid midnatt hördes ett rop: Se, brudgummen kommer!" (Matt 25:6)

Så lyder Herrens ord. Tiden känner vi inte till, men den som lever får se!

Inga kommentarer: