4 mars 2013

Varning för villolärare!

Ursäkta mig, men jag måste höja min röst till en allvarligt menad varning. Det finns villolärare ibland oss som predikar ett ny slags kristendom, ett nytt evangelium, en annan Bibel och som utlovar himmel åt alla.

William Booth uttryckte, som svar på en fråga från en journalist vad han fruktade inför framtiden:
-Religion utan den Helige Ande
-Kristendom utan Kristus
-Förlåtelse utan omvändelse
-Frälsning utan pånyttfödelse
-Politik utan Gud 
-Himmel utan Helvete."

Vi är där nu, och villolärarna finns mitt ibland oss. Influenserna kommer framför allt från USA, men tankarna når långt in bland de kristna leden i vårt land, både i det samfund jag tillhör och i de flesta andra samfund.

Vad är det då de lär ut och varför är det så farligt? (Nu kommer jag att generalisera och jag är medveten om det, men jag tror att det är nödvändigt för att kunna känna igen och avslöja den nya religionen. Dessutom kommer jag inte att vara objektiv och jag är medveten om det också)

- De säger att Bibeln inte är auktoritativ. Bibeln är en berättelse sida vid sida med andra berättelser. Våra erfarenheter och synpunkter är andra likvärdiga inlägg i debatten.

- De säger att det inte finns någon absolut sanning. Man kommer fram till sanningen tillsammans då man sitter och samtalar. Ingen åsikt är mer betydelsefull än en annan.

- De säger att trosbekännelser och doktriner är av ondo, eftersom budskapet inte får vara statiskt utan dynamiskt (det vill säga att det ska anpassa sig till det som för dagen är politiskt korrekt).

- De vill förändra budskapet i Bibeln. Med utgångspunkten att det finns många saker i Bibeln som kan vara svårsmälta idag, ja till och med stötande, förändrar de Bibelns budskap så att det ska vara lättare för människor utanför kyrkan att acceptera det. Problemet är uppenbart. Det blir en annan Bibel med ett annat evangelium.

Som en konsekvens av en sådan bibelsyn har man friheten att själv döma om vad som är rätt eller fel. Något som absolut rätt eller absolut fel finns inte. Eftersom det inte finns något som är absolut fel, finns det inte något utrymme för det som kallas synd. Eftersom det inte finns något som kallas synd behöver jag inte förlåtelse. Eftersom jag inte behöver förlåtelse, dog ju Jesus helt i onödan. Själv trodde han (och Gud Fader) att det var nödvändigt att Jesus dog för att ta bort världen synder.

Frälsning är inte heller ett populärt begrepp bland dessa villolärare, eftersom frälsningen bygger på att vi har syndat och måste bli födda på nytt.

Då det gäller synen på andra religioner tonas behovet av mission ned. De säger att det är bättre att göra en muslim till en bättre muslim än att försöka omvända honom till kristendomen. De anser att det finns alternativa vägar till Gud Fader. (Även på denna punkt ser det ut som om Jesus missuppfattat situationen. Han trodde att det bara fanns en väg till Fadern.)

Eftersom det inte är känns bra att tänka på att vi en gång ska bli dömda, tar de bort tanken på en dömande Gud och alla får till slut komma till himlen, eftersom Gud är kärleken. (Också på den punkten har tydligen Jesus totalt missuppfattat situationen. Jesus är faktiskt den som mest talar om domen i hela Bibeln och hur viktigt det är att vi lever rätt).

Varför är detta så farligt?
Orsaken att jag höjer rösten några tonlägen är att jag hör talas om unga förkunnare som inte vill predika mer eftersom de inte har något predika om. Jag läser om förkunnare som blir utbrända därför att de står i en talarstol varje söndag och tvingas predika ett budskap de inte själva tror på.

Även om jag själv tycker att jag höjer tonläget väsentligt mot vad jag brukar göra, ligger jag ändå lågt jämfört med Paulus. Så här säger han om dem som predikar ett annat evangelium:
 "Jag är förvånad över att ni så hastigt avfaller från honom som har kallat er genom Kristi nåd och vänder er till ett annat evangelium, fast det inte finns något annat. Däremot är det några som skapar förvirring bland er och vill förvränga Kristi evangelium. Men om det än vore vi själva eller en ängel från himlen som predikade evangelium för er i strid med vad vi har predikat, så skall han vara under förbannelse." (Gal 1:6-8)

Detta är allvarligt. Må Gud avslöja lögnens ande som var verksam redan i skapelsen och ifrågasatte Guds ord då han sa: "Har Gud verkligen sagt"

3 kommentarer:

Farmormor sa...

Dette du har skrevet her er desverre så altfor sant. Men det var godt for meg å lese det likevel. Tenkte på Jonatan som gikk til David i ørkenen for å styrke hans mot i Gud. Slik ble dette for meg! Takk for at du vil dele dette som du har sett, og så gjør du det på en måte som også jeg som må ha det enkelt, forstår. Må Gud velsigne deg rikt!

rupeba.se sa...

Hej och tack för kommentarer. Det finns ytterligare kommentarer till detta blogginlägg här:
http://www.blodocheld.se/blog/peppe/20130305/varning_for_villolarare

Ulf Karpestam sa...

Tack Peter, för ditt inlägg om villolärare, det är sällan det hörs röster, som höjs, om detta i vår tid numera,tycker jag.
Tack för att du är en profetröst!
Mvh
Ulf Karpestam