7 juli 2013

Tidig söndagsmorgon i Kvås



Veckorevy från min personliga utkikspunkt på livet
Så har vi kommit fram till Kvåstunet och Sörlandsfestivalen (se bilder i slutet av artikeln). Kvåstunet ligger på den norska sydkusten.

Vi började resan med att flyga mellan Stockholm och Oslo. Efter en halvtimme hördes styrmannens röst i högtalarna. Han berättade att vi snart skulle landa i Köpenhamn och berättade lite om vädret vi kunde vänta oss att möta i Köpenhamn. Det skulle bli vackert väder. Meddelandet upprepades senare på engelska.

En viss förvåning spred sig i flygplanet. Det var tydligt att vi alla hade väntat oss att landa i Oslo. Men Köpenhamn lät ju trevligt. Jag började fundera på vem som skulle tala i Lyngdal kyrka på kvällen om inte vi hann fram i tid.

Efter tio minuter återkom styrmannen i högtalarna och talade om att vi faktiskt inte alls var på väg till Köpenhamn utan till Oslo och där regnade det. Dessutom bad han så mycket om ursäkt för sitt tidigare meddelande.

I Oslo blev det bråttom. Vi hade 35 minuter på oss att få vårt bagage, ta det genom tullen och lämna in det igen. Det klarar man inte på 35 minuter, men vi fick hjälp att gå förbi köerna och sedan fick vi springa till gate 13. Flyget till Kristiansand var lite försenat.  Motorhuven var öppen till en av motorerna och en tekniker med diverse skiftnycklar och rynkad panna arbetade med motorn.

Väl på plats inne i planet hjälpte jag den unga damen vid min sida att lyfta upp hennes bagage på hyllan. Sedan började hon fråga mig om en massa saker om flygplanet. Hon frågade varför den främre delen av planet var markerad med speciella skyltar. Jag talade om att de som satt där hade betalat mer för sina biljetter än vi som satt bakom skyltarna. Hon frågade vidare om tidtabellen. Sedan frågade hon om jag var på tjänsteresa och då jag svarade ja, frågade hon varför jag inte satt i den dyrare klassen.

Då började jag förstå. Hon trodde att jag var pilot. Jag hade tagit av mig uniformskavajen och satt i skjortan med Frälsningsarméns axelklaffar. Då förklarade jag för henne att jag var med i Frälsningsarmén och att jag inte alls hade med flygbolaget att göra. Då sa mannen på andra sidan den unga damen att han hade blivit mer förvånad om jag hade suttit i business class med tanke på vem jag var.

Mannssambandet sjunger i Lyngdal kyrka
Efter en tio mil lång bilresa kom vi fram till Lyngdal kyrka. Kyrkan var fullsatt och Mannssambandet hade en fantastisk konsert.

Igår var en intensiv dag. Rut hade bibelstudium på morgonen, mitt på dagen hade Mannssambandet friluftsmöte i Mandal, och igår kväll talade jag på mötet och Mannssambandet svarade för musiken.

Förresten har Mannssambandet fått en ny slagverkare. Jag frågade vem har var och fick reda på att han var 23 år gammal och son till två av våra tidigare elever på Jelöy Folkehögskole, som gift sig efter folhögskoleåret. Då förstod jag att det var en stund sedan vi bodde i Norge, närmare bestämt 25 år sedan.

Rut undervisar på bibelstudiet
Mannssambandet på torgmötet i Mandal
Det var tjockt med folk på friluftsmötet
Här är den unge trumslagaren som är resultatet av att två unga människor mötte varandra på Jelöy Folkehögskole för trettio år sedan. Lars Herikstad spelar bas
Nu är det söndagsmorgon och snart förmiddagsgudstjänst. På eftermiddagen blir det familjegudstjänst och sedan börjar en ny vecka med tre möten varje dag.

Jag ber att den nya veckan ska bli en välsignad vecka för dig.
Peter Baronowsky

Inga kommentarer: