29 sep. 2013

Tidig söndagsmorgon i Frufällan

Veckorevy från min personliga utsiktspunkt på livet

En intensiv vecka börjar närma sig sitt slut. Veckan har innehållit både positivt och negativt. Låt mig börja med det positiva.

I torsdags var det "Andlig dag" på Officersskolan på Jelöy. Kadetterna, speciellt inbjudna och Frälsningsarméns ledning var samlade för undervisning och samtal. Ämnet för dagen var "Att bli lik Jesus". Det var en fin och uppbyggande dag.
Frelsesarmeens Offisersskole på Jelöy
Nu till det mer tragiska. I  torsdags fick vi besked att en av våra lettiska officerare plötsligt blivit "befordrad till härligheten". Ieva var bara 37 år då hon fick gå hem till Herren. I Sverige säger vi ofta att någon "gått bort" då man talar om döden. Jag tror inte att Ieva "gick bort" - hon "gick hem".

Efter att ha gift sig med en man från Belgien flyttade paret dit och Ieva förflyttades till det Fransk/Belgiska territoriet av Frälsningsarmén och tjänstgjorde på Regionhögkvarteret i Bryssel. Hembudet kom helt plötsligt efter bara någon veckas sjukdom. Ieva hade en önskan att Rut och jag skulle leda begravningsgudstjänsten som blir i Brugge i början av nästa vecka.

Det är så oväntat och överumplande. Det är inte mer än två år sedan jag vigde Ieva och hennes man Filip i Riga.

Så sent som i juli 2011 skrev jag detta på "Tidig söndagsmorgon i Riga":
"Igår var det bröllop på Riga 1 och jag hade fått förtroendet att vara vigselförrättare. Det var kapten Ieva som gifte sig med sin Filip från Belgien. Många tillresande från Belgien, släkt och vänner och naturligtvis många från Frälsningsarmén, hade samlats för den stora högtiden."


Någon kanske undrar varför vi befinner oss i Frufällan denna söndagsmorgon. Vi gästar Borås för att delta i FAM-husets 70-årsjubileum och vi sover över hos äldste sonen med familj som bor någon mil norr om Borås i Frufällan.

Nu är det som sagt söndag och snart ska vi åka in till Borås och förmiddagsgudstjänst med Borås Brass Band där äldste sonen spelar soprankornett och näst äldsta barnbarnet spelar B-kornett. Därefter blir det mingling och jubileumsgudstjänst på Frälsningsarmén. Rut och jag ska medverka i gudstjänsten och jag är ombedd att predika från Ordspråksboken 31:8: "Öppna din mun för den stumme och försvara alla värnlösa".

Efter gudstjänsten kör vi hem till Moss för att ta ett tidigt morgonflyg till Bryssel och därefter bil till Brugge och begravningsgudstjänsten. Då är vi redan en bit in i den kommande veckan.

Jag ber att det ska bli en välsignad vecka för dig.
Peter Baronowsky

Inga kommentarer: