10 nov. 2013

Tidig söndagsmorgon på Jelöy den 10 november

Veckorevy från min personliga utkikspunkt på livet

Så var det söndagsmorgon igen. Faktiskt den enda söndagsmorgonen den här månaden som jag får vakna upp hemma på Jelöy. De andra söndagsmorgnarna är vi ute på olika mötesserier i Norge och på Island.


Den  här veckan började på Island med hemresa efter dagar av olika slags möten och sammanträden. Dagen efter hemkomsten hade jag några timmars undervisning på Ledarutvecklingsprogrammet (LUP). Det är en 3x3 dagar lång utbildning som alla ledare inom Frälsningsarmén i Norge går igenom. Den här kursen är det ett trettiotal ledare från kårer, sociala institutioner och Fretex (=Myrorna). Mitt ämne var "Vad är Frälsningsarméns uppdrag? - och är det mitt?" En mycket intressant frågeställning. Vad skulle du själv svara på frågan "Vad är Frälsningsarméns uppdrag?" Jag återkommer säkert med något inlägg om detta så småningom.

Från "inspelningsstudion"
Under veckan fick vi också spela in var sin hälsning till de kadetter som ska ordineras till frälsningsofficerare i Lettland den 8 december i år. Vi var med och antog dem till utbildningen för två år sedan och nu blev vi ombedda att spela in en hälsning till dem som ska visas under ordinationshögtiden.

Daniel Viklund i talarstolen
Vårt kontor blev plötsligt en inspelningsstudio och vi filmade varandra med en liten smartphone och fick iväg hälsningarna till Lettland.

Just nu pågår en Bibelhelg på kåren i Moss. Det är Daniel Viklund som är inbjuden talare. Rut och jag får vara med och lyssna. Vilken fantastisk förmån att få sitta ned och lyssna på gedigen och inspirerande kristen undervisning. Det känns ovant men underbart att sitta ned och lyssna. I nästan alla andra sammanhang vi är med på, är det vi som står fram och talar.

Temat för helgen är "Tid för helighet" med underrubrikerna "Frihet och helighet", "Sanning och helighet" samt "Kärlek och helighet". Det är inte otroligt att jag återkommer även till detta i ett senare inlägg.

Tre lyckliga löjtnanter under lunchpausen
Jag finns inte själv med på facebook, men någon visade mig att denna bild från lunchpausen spreds under lördagen med texten "Världens bästa och mest erfarna löjtnanter". Inom loppet av några timmar fick den mängder med "likes" och kommentarer. Då det gäller att vara erfarna löjtnanter kan det möjligtvis vara sant, eftersom vi alla tre blev löjtnanter i relativt mogen ålder. Det påstås också att Rut och jag är de enda pensionerade löjtnanterna i världen. De flesta andra har nått längre i "karriären" vid pensioneringen.

Nu är det söndagsmorgon och snart dags att gå uppför backen till morgonbibelstudium och därefter avslutningsmöte för Bibelhelgen. David Kjellgren har tillsammans med Rut och mig undervisat på många Bibelhelger på Jelöy för ett trettiotal år sedan. David brukade säga om livet att "det är uppförsbackarna som ger kondition".  Vi får se hur det blir med det.

Snart är det dags för en ny vecka, om inte Herren har andra planer.

Ha en välsignad vecka
Peter Baronowsky

Inga kommentarer: