15 dec. 2013

Tidig söndagsmorgon på Jelöy

Veckorevy från min personliga utkikspunkt på livet

Förra veckan slutade med en stor högtid på Frälsningsarmén i Riga. Det var ordinationshögtid för de nya löjtnanterna som nu var färdiga efter två års studier på Officersskolan i Riga.
Arturs och Vineta marscherar in som nyutexaminerade löjtnanter
Lokalen var välfylld med ett par hundra personer. Det var en omtumlande händelse för Rut och mig. Vi har inte varit tillbaka i Lettland sedan vi lämnade ansvaret för Frälsningsarmén i Lettland för ett år sedan. Vi kände nästan alla mötesdeltagare. Detta var vårt liv under tre och ett halvt intensiva år.
Du kan se fler bilder från högtiden HÄR.
Du kan vara med och uppleva stämningen om du klickar HÄR.

Under veckan har jag också hunnit med att stå vid julgrytan. Kåren i Moss har tre julgryter placerade placerade i stadens tre stora köpcentrum.

Rut och jag har också erbjudit oss att ha en Soldatkurs på kåren under vårterminen. En kurs för dem som varit soldater många år, för nya soldater, för dem som funderar på att bli soldater och för den som bara är intresserad av att lära mer om att vara soldat i Frälsningsarmén.  Det är viktigt att vi mobiliserar och utökar soldatskaran om ska ha framgång i vår kamp för "Moss för Kristus".

Kursen kommer att pågå varannan torsdag under vårterminen och avslutas med en lördag med de sista tre lektionerna och lunch. Kurslitteratur blir den nya Handboken i Frälsningsarméns Troslära. Du kan läsa mer om Soldatkursen och andra planerade tillfällen under 2014 HÄR.

Det kommer ständigt nya anmälningar till UTMANINGEN. Men jag vill ha ännu fler anmälningar. Det är bara två veckor kvar till vi börjar. Läs mer HÄR.

En annan ny erfarenhet under veckan var att vi började sjunga med i kören på Moss kår. Den första övningen som vi var med på var i måndags och nu ska vi snart gå upp till kåren på förmiddagsgudstjänst och sjunga med i kören för första gången. Andra gången vi sjunger i kören blir i kväll då vår kör ska sjunga på gudstjänsten i Fredrikstad. Rut och jag hade för länge sedan lovat att medverka och tala på den gudstjänsten, så vi är ju ändå där.

Kårledare i Fredrikstad är det kadettpar som Rut och jag är mentorer för, så det blir säkert fler besök i Fredrikstad.

Ha en välsignad ny vecka
Peter Baronowsky

Inga kommentarer: