2 jan. 2014

Året som kommer - Del 2

En personlig framtidsvision från min personliga utsiktspunkt på livet

Jag berättade igår om en hel del saker som är planerade för 2014. Rut och jag ingår också i en del projektgrupper. En av de grupperna vi är med i arbetar med rekrytering till officerstjänst.

Gruppen arbetar under devisen "Bli Officer" och du kan besöka hemsidan som är under uppbyggnad HÄR. Jag ber att det ska komma tjugo nya officerare som startar sin utbildning till hösten. Det finns ingenting idag som tyder på att det skulle bli så, det är bara två kadetter som ordineras till sommaren, men jag ber för det. Vi måste arbeta som om allt berodde på oss och be som om allt berodde på Gud. Jag är säker på att Gud kallat minst tjugo till Officersskolan, så frågan är: Kommer de att höra det? Och om de hör det kommer de att svara ja?

Men nu till det ännu mer personliga. Rut och jag har haft förmånen att få uppleva tre väckelser så här långt. Först och främst var det den karismatiska väckelse som drabbade oss 1975 och som totalt har förvandlat våra liv. Den andra var åren vi arbetade på Jelöy Folkhögskola. Mer än hundra elever blev frälsta för att ta till i underkant. Den tredje var tiden i Lettland. Jag är osäker på om man kan klassificera det som väckelse, men då vi , under tre och ett halvt, år invigde sjuttio frälsningssoldater så måste det i varje fall varit några som blev väckta. I Lettland, som i Frälsningsarmésammanhang är betydligt mindre än en halv division (om någon minns divisionerna vi hade i Sverige), är sjuttio nya soldater en stor ökning. Under samma tid ordinerades 12 nya lettiska officerare.

Vi har som sagt varit med om tre väckelsevågor. Jag har på känn att det kommer mer!
Simeon väntade i Templet på att Jesus skulle födas och att Guds löfte skulle uppfyllas. Han bara visste att det skulle komma, och till slut fick han uppleva det (Luk 2:25).

Jag känner mig som Simeon som väntar på att det ska bryta igenom. Jag tror att det kommer att ske.

Men vi kan inte skapa väckelse. Vi reser runt och förkunnar tro på Gud och på Guds ord, men vi kan inte skapa väckelse. Anden blåser vart den vill (Joh 3:8). Det gäller att leva med hissade segel så att det finns något som Andens vind kan få tag i och fylla då den kommer.

Vid alla tidigare väckelser har inte alla berörts av väckelsen. Några har fått sina liv totalt förvandlade och några har bara sett väckelsen blåsa förbi och undrar vad det var.

Det är dags att hissa segel. Väckelsen kommer. Det kanske börjar redan 2014. Är du beredd?

Peter Baronowsky

1 kommentar:

FORMER SALVATION ARMY OFFICERS FELLOWSHIP sa...

May it be so - come Holy Spirit we pray, fall on us and our service...