3 apr. 2014

Lördagstipset - Manna från himlen

"Ge oss idag vårt dagliga bröd" ber vi i bönen FaderVår. Men "Människan lever inte bara av bröd, utan av varje ord som utgår från Guds mun" (Luk 4:4).

Under ökenvandringen fick Isarels barn sitt dagliga b röd i form av manna från himlen. Det var en avpassad portion för var dag. Man kunde inte ta ut den i förväg och man kunde inte spara den till nästa dag.

Det finns ett "manna" för dig var dag att hämta i Bibeln. Här kommer mitt bästa tips för  bibelläsningen:

1. Skaffa en anteckningsbok, en loggbok, att skriva i. 
2. Läs ett kapitel fortlöpande varje dag. I det kapitlet ska du hitta dagens manna. Det kan vara
   a/ ett ord till uppmuntran
   b/ ett löfte
   c/ en bön att be
   d/ en förmaning
   e/ ett ord till vägledning

   f/ ett ord med tillrättavisning
3. Skriv ned ditt manna i loggboken. Mannat bör inte vara längre än att du kan komma ihåg det under dagen, grunna på det, leva ut det och låta ordet bli kött i ditt liv.
4. I loggboken kan du också skriva upp dina speciella böneämnen för dagen.

Gör det till en god vana. Jag har den vanan och jag har redan skivit ned ett manna för varje kapitel i Bibeln. 1.346 stycken. Mina manna kan du läsa HÄR. Nästa gång jag läser kapitlet kan det vara något helt annat som "talar" till mig.

Det finns ett manna för varje dag. Missa inte det!

Inga kommentarer: