14 juli 2014

Hur går det då vi blir gamla? - Del 2

Stanley Jones: "Samarbetet mellan Gud och människan i kampen mot ålderdomen framgår av det förbund han ingick med mig för tio år sedan. För ett år sedan sade han till mig: ´Jag skall ge dig de tio bästa åren i ditt liv´. Ett av de åren har gått, och det har bokstavligen varit det allra bästa. Därför
Stanley Jones
väntar jag, att de följande nio skall bli likadana - eller bättre. När så de tio åren nalkas sitt slut, skall jag be att få dem förlängda - tio år till som är de bästa! Och så tillade min Fader: ´Så länge du har något vitalt att ge, skall jag sköta om din kropp, så att du kan ge det.´
     Det tilltalade mig. Det gav mig ny spänst. Varför skulle han ge mig kroppslig hälsa, om jag inte hade något vitalt att ge? Om den dagen kommer, hoppas jag att han skall låta min kropp brytas ned - plötsligt....
     Behovet att ha något vitalt att ge driver mig tillbaka till Guds resurser inte mina reserver. Som Tagore låter en gammal man säga: ´Jag håller nu på att bli gammal, och därför litar jag mer till vinden än årorna - jag har hissat segel.´  Det har jag också.
- Jag måste fånga in himmelens vindar - och därför bedja mer.
- Jag måste bli mer beroende av honom - få en starkare tro.
- Jag måste göra som han befaller - älska mer.
- Jag måste lära känna hans kraft annars sviker min - mera nåd.
 Varje dag ett äventyr med Gud!"

Stanley Jones i "Konsten att leva".

Inga kommentarer: