31 juli 2014

Hur visar vi vår kärlek till Gud?


Ordet blev kött (Joh 1:14)

Här kommer ett sammandrag av ett längre avsnitt i Derek Prince bok ´Trons fasta grund´ del 1:
Bibeln är Gud ord, och Kristus är Guds ord. Båda är gudomliga och en fullständig uppenbarelse av Gud. Bibeln uppenbarar Kristus. Kristus uppfyller Bibeln.

Bibeln är Guds skrivna ord; Kristus är Guds levande ord. Samme Helige Ande, som uppenbarar Gud genom det skrivna Ordet, Bibeln, uppenbarar Gud genom det förkroppsligade Ordet, Jesus från Nasaret.
Då lärjungarna frågade "Herre, hur kommer det sig att du vill uppenbara dig för oss och inte för världen?" (Joh 14:22), svarar Jesus: "Om någon älskar mig, håller han fast vid mitt ord, och min Fader skall älska honom, och vi skall komma till honom och ta vår boning hos honom. Den som inte älskar mig håller inte fast vid mina ord.” (Joh 14:23).
Genom Jesu svar uppenbaras här fyra viktiga saker om Guds Ord:
1. Kristi lärjungar håller Guds Ord.
2. Genom att hålla Guds Ord bevisar lärjungarna sin kärlek till Gud.
3. Det är genom Guds ord som Kristus uppenbarar sig för lärjungarna.
4. Det är genom Guds Ord, som Fadern och Sonen tillsammans kommer för att ta sin boning hos lärjungen.
Jag vill presentera denna sanning för dig på ett enkelt sätt: Att hålla Guds Ord är det allt annat överskuggande grunddraget, vilket skulle avskilja dig från världen och utmärka dig såsom en Kristi lärjunge. Det är provet på din kärlek till Gud. Det är orsaken till Guds kärlek och uppskattning av dig. Genom att du håller Guds Ord kan Kristus uppenbara sig för dig, och på det sättet kommer Gud Fadern och Gud Sonen för att ta sin boning hos dig.
Låt mig säga så här: Din attityd gentemot Guds Ord är lika med din attityd gentemot Gud själv. Du älskar inte Gud mer än du älskar Hans Ord. Du lyder inte Gud mer än du lyder Hans Ord. Du ärar inte Gud mer än du ärar Hans Ord. Du har inte mer rum för Gud i ditt hjärta, i ditt liv, än du har för Hans Ord.
Vill du veta hur mycket Gud betyder för dig? Fråga dig själv:”Hur mycket betyder Guds ord för mig?”

Inga kommentarer: