11 okt. 2014

Vad betyder BBB?

Då Israels barn vandrade genom öknen på väg mot det utlovade landet fick de en portion mat, manna, för varje dag. På samma sätt brukar jag läsa Bibeln. Jag läser ett kapitel om dagen, och i det kapitlet har jag letat efter mitt "manna", ett ord att leva av under dagen. Det kan vara ett ord eller en mening som jag sedan kan går och "tuggar" på under resten av dagen.

Det tog några år, men nu har jag plockat ett "manna" ur varje kapitel ur Bibeln. Det blev 1.346 mannakorn. Du kan läsa dem HÄR. Nästa gång jag läser ett kapitel ur Bibeln kanske det är något helt annat som talar till mig, som liksom poppar upp, under läsningen. Det är det som gör bibelläsningen så spännand. Och levande.

Det är just det BBB handlar om. Det finns så mycket mer än ett enda mannakorn i varje kapitel i Bibeln. Vid sidan av min dagliga bibelläsning kommer jag nu att läsa en bibelbok vers för vers för att försöka finna mitt mannakorn i just den versen. Jag kommer att läsa Första Petrusbrevet vers för vers och kommer att fortlöpande publicera mina mannakorn. Det börjar någon gång nästa vecka.

/PB

Inga kommentarer: