23 dec. 2014

Julhälsning

Julhälsning 2014


Se, han kommer…” sjunger vi i en gammal sång. Och det är just det som advents- och jultiden handlar om. I de olika adventstexterna kommer Jesus till oss:

- då han föds som det lilla barnet
- då han rider in i Jerusalem och hyllas av människorna
- då han en gång ska komma tillbaka för att hämta oss till sig

Jesu återkomst är det stora budskapet i Nya Testamentet och Jesus säger själv: ”Känn ingen oro. Tro på Gud, och tro på mig. I min faders hus finns många rum. Skulle jag annars säga att jag går bort för att bereda plats för er? Och om jag nu går bort och bereder plats för er, så skall jag komma tillbaka och hämta er till mig, för att också ni skall vara där jag är.” (Joh 14:1-3)

Mens Jesus förbereder himlen för oss, är vår uppgift att förbereda oss för himlen.

Jesus lämnade himlen för att komma till oss på jorden. Och det är precis här och nu som vi kan få möta honom. Vi kan inte möta Jesus då han föds som ett litet barn. Vi kan inte möta Jesus då han rider in i Jerusalem. Vi kan inte just nu möta Jesus som en dag ska komma tillbaka. Men vi tror att han lever och vi får ta emot hans närvaro här och nu. Han kommer till oss i vår vardag och där får vi ta emot honom med öppna hjärtan.

Ännu ett år går mot sitt slut och vi tackar Gud för allt vi har fått vara med om under året. Vi har varit på resande fot större delen av året. Vår uppgift är bland annat att stödja och coacha de nya löjtnanterna i territoriet Norge, Island och Färöarna. I förbindelse med våra resor har vi också haft möjlighet att hålla Bibelhelger och mötesserier på många olika platser. Från Färöarna och Island i Väster till Vardö/Vatsö/Kirkenes i öster. Och från Lyngdal i söder till Vardö/Vatsö/Kirkenes i Norr (Ja, de platserna ligger både längst i norr och längst i öster i Norge).

Vi gläder oss i den uppgift vi har fått och vi tackar Gud för varje ny dag vi får göra det vi gör.

Vi önskar dig/er en Välsignad Jul och ett Gott Nytt År 2015

/Rut och Peter
(Bilden ovan är utsikten från vår balkong en tidig morgon.)



Inga kommentarer: