9 jan. 2015

Vem får säga vad om vem?


Så har det hänt igen. Ett fruktansvärt terrorangrepp riktat mot försvarslösa individer. Det vänder sig i magen på mig då jag ser hur en av terroristerna skjuter ihjäl en skadad, försvarslös polis som ber för sitt liv.

I kölvattnet till den fruktansvärda händelsen reser sig hela världen mot angreppet på yttrandefriheten. Citaten ovan är från Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Expressen och Aftonbladet. I DN skriver Elisabeth Åsbrink "Det är ett faktum att yttrandefrihet alltid innebär en viss risk för kränkning". Flera andra skribenter skriver just om att media har rätt att kränka som i ett av citaten ovan som hävdar att demokratin innebär "rätten att fritt få häda utan hänsyn till god smak och auktoriteter".

Jag håller med om det mesta av detta. Jag håller med om att en av demokratins rättigheter är yttrandefrihet och jag är beredd att försvara den väldigt långt.

MEN JAG SITTER IGEN MED EN FRÅGA:Var fanns alla försvarare av yttrandefriheten då pastor Åke Green stod inför rätta? Var fanns publicistklubben som normalt är beredd att försvara yttrandefriheten? Var fanns alla journalister som idag, med all rätt, ropar högt till yttrandefrihetens försvar i alla tillgängliga media? Gäller inte yttrandefriheten om man har en åsikt som inte går i takt med det som för tillfället är politiskt korrekt?

/PB

Inga kommentarer: