3 okt. 2015

På promenad i Chisinau, Moldavien

I veckan har Rut och jag varit i Moldavien och talat till frälsingsofficerarna i landet. Efter en heldags undervisning tog vi en rejäl promenad för att bese huvudstaden.

Jag tar ofta med mig min mini-trumpet då vi är ute och reser, men det var ju bra att jag inte tog med den till huvudstaden i Moldavien, Chisinau. Där är det tydligen förbjudet att spela just, mini-trumpet, på gatorna.


Då vi senare skulle gå in på en resaurant, mötte oss stora skyltar på glasdörrarna som talade om att det var förbjudet att ta med sig pistoler in i huset (Betyder det att pistoler är tillåtna överallt utanför byggnaden?)


Planerar du en campingsemester i Chisinau nästa sommar? I så fall har vi hittat en centralt belägen campingplats mitt inne i centrum av Chisinau framför parlamentsbyggnaden. Efter att ha rådfrågat lokalbefolkningen förstod vi att camparna var människor som protesterade mot korruptionen bland de styrande i landet. Så ni får nog försöka finna en mindre centralt belägen campingplats nästa sommar. Jag kan ju inte garantera att den centralt belägna campingplatsen finns kvar nästa sommar.


Då vi dagen efter skulle ta flyget tillbaka till Sverige kom vi i god tid till flygplatsen i Chisinau. Jag tänkte logga in på flygplatsens trådlösa nätverk, och efter inloggningen möttes jag av budskapet: "Du kommer att bli uppkoplad till internet inom 5 timmar. Efter detta kommer förbindelsen att vara avbruten i 72 timmar". Det verkar som om man räknar med att det ska vara glest mellan avgångarna från Chisinau flygplats.

/PB

Inga kommentarer: