3 feb. 2016

Priset för att äga Kristus

David Wilkerson April, 2003

Matteus skriver att Jesus talade till folkmassorna i liknelser: Allt detta talade Jesus till folket i liknelser. Han talade endast i liknelser till dem, för att det skulle uppfyllas som var sagt genom profeten: Jag vill öppna min mun för att tala i liknelser. Jag skall förkunna vad som har varit dolt sedan världens skapelse. (Matt 13:34-35)

För många kristna idag verkar liknelserna vara väldigt enkla. Men enligt Kristus innehåller varje liknelse en otrolig hemlighet. Det finns en dold sanning om hans rike i varje liknelse som Jesus ger. Och den sanningen upptäcks bara av dem som ivrigt söker efter den.

Många kristna skummar fort över liknelserna. De tror att de ser en uppenbar lärdom och går snabbt vidare. Eller så avfärdar de en liknelses betydelse med att den inte vänder sig till dem. Så de vänder sig till det Paulus skriver istället, i sitt sökande efter "djupare sanningar". De vill ha en teologi som framställs tydligt för dem och förklaras i detalj.

Men jag tänker på två liknelser som Jesus gav sina lärjungar. Enligt min åsikt innehåller dessa liknelser några av de mest djupgående sanningar en kristen kan få tag på.

Läs mer HÄR.

Inga kommentarer: