14 feb. 2016

Tidig söndagsmorgon på Färöarna


Veckorevy från min personliga utkikspunkt på livet

Så var det söndag igen, och denna söndagsmorgon vaknar vi upp på Söderön på Färöarna. Vi började resan på torsdagsmorgonen med flygbuss till Gardermoen. Flyg till Köpenhamn och sedan vidare till  Färöarna.

Då vi äntligen kom fram visade sig att min resväska inte hade kommit fram. Efter att ha efterlyst den åkte vi till Torshavn. Då var det dags att ge sig ut att köpa det som jag behövde tills min resväska skulle dyka upp. Tandborste, tandkräm, deodorant, underkläder, strumpor och en ren vit skjorta till morgondagen, med hopp att väskan då skulle hinna ifatt oss.

Frälsningsarmén i Våg på Söderön
På lördagskvällen reste Björn Ove och jag två och en halv timmas båtresa rakt söderut till Söderön, den sydligaste av Färöarna. Rut stannade kvar i Torshavn för att tala på Hemförbundet mellan 20.00 och 22.00!! på kåren i Torshavn. Rut kom sedan efter tillsammans med Randi.
"Ordet på bordet"
På fredagsmorgonen talade jag på manssamlingen på kåren i Våg (på Söderön) i samlingen  De samlingarna har blivit kända under namnet "Ordet på bordet". Cirka 30 män var samlade till kaffe, vittnesbörd och bibelord.

Då fikat var färdigt rusade plötsligt ett tjugotal barn in från skolan på ansdra sidan gatan och försåg sig med överblivna smörgåsar.

Skolbarnen stormar in
På fredagskvällen var det kafémöte med sång och andakt. Lördagen var en dag av bibelstudier samt Sång- och vittnesbördsmöte på kvällen. Vittnesbörden tog nästan två timmar. Jag tappade räkningen. Var det tjugo vittnesbörd, eller var det trettio? Efter vittnesbörden var det tal och eftermöte. Kvällen avslutades med hallelujamarsch. Min väska som varit borta i två dygn kom tillbaka lagom till mötet lördag kvall.

Nu på söndagen ska vi ha helgelsemöte, efterföljt av middag och möte tidig söndagseftermiddag. Sedan blir det två timmar med båt till Torshamn, övernattning i Torshamn och sedan morgonflyg tillbaka till Oslo med mellanlandning i Bergen.

Då har redan den nya veckan börjat och jag önskar dig en välsignad vecka,
Peter Baronowsky

Inga kommentarer: