30 maj 2016

Ett budskap till de förtorkade benen


En profetia riktad till Frälsningsarmén i västvärlden - Av Andrew Bale


 (Publicerad i JAC online på engelska HÄR. Översättning till svenska: Rut Baronowsky)

 Hesekiel 36 & 37 – En hälsning till de förtorkade benen:

Följande budskap kom till mig under bön för några månader sedan och det har legat och surrat i mitt huvud tills i kväll, då jag beslutade att sätta det på pränt och publicera det på internet.  

Frälsningarméns territorier i västvärlden har genom sitt uppförande och sina handlingar smutsat ner sitt eget uppdrag, det uppdrag som jag gav när jag reste upp armén för att frälsa världen. Att ni har vänt er bort från den misjon jag gett er har gjort mig vred och det har fått mig att splittra/söndra deras evangeliska ansträngningar och hålla tillbaka väckelsen.  (Hes 36:17-18)

En gang var det de förlorade och de marginaliserade som var ert folk och att vinna själar var otroligt enkelt. Trots förföljelse, svårigheter och stora personliga uppoffringar gick min armé ut för att vinna dem som var längst borta från mitt rike.  De förlorade har hånat mitt namn och nedvärderat mig på grund av er dubbelmoral, era kompromisser och ert hyckleri.

Så för mitt namns skull – inte för ditt – skal jag återupprätta dig. Ännu en gång skall namnet Frälsningsaren och helgelse bli synonymer. Jag skall göra detta för min egen skull, för mitt heliga namns skull, det namn som ni har förnedrat. Ännu en gång skall de i samhällets utkanter, de oälskade och de utan vänner få veta at jag är Gud – Jag skall bevisa detta genom dig (även om du inte är värdig din kallelse). Jag har utvalt dig och ännu en gång skall ditt namn bli förknippat med mitt. (36:22-23)  

Jag skall avskilja dig ännu en gang och du skall stå fram i mängden och jag ska leda dig tillbaka till ditt ursprungliga uppdrag.  Jag skall döpa dig i eld, jag skall rena dig på djupet tills varje fläck är borta. Jag skall förstöra dina avgudar. Allt det som du tror ska göra dig respektabel och värdig ska jag krossa. Jag skall återupprätta din passion för de förlorade; jag skall ge dig ett nytt hjärta. Jag skall ta bort ditt kalla otroshjärta och ge dig ett hjärta som längtar efter att lyda mig. Du skall vända åter till din ursprungliga kallelse, ännu en gång skall du använda dig av gatuevangelisation, slum- och rännstensbrigader, attacker på pubar,  samt bönemattor, för att attackera det rike som styrs av mina fiender och du skall vinna själar så som Den Kristna Missionen en gång gjorde. Du skall fyllas av pionjärernas entusiasm för en militant evangelisation. Ni skall vara mina soldater och jag skall vara er general (36:24-29) 

Det är tid att skörda, öppna dörrarna till era kårlokaler och kom med jubel för att bärga era kärvar. Du skall inte längra vara ringaktad och föraktad, du skall inte längre bli avfärdad som historisk kuriosa, du kommer att vinna de förlorade och var dag skall jag föröka dig. Du skall gå ut på gatorna och väckelsen skall regna över dig, du skall plaska i väckelsens pölar som barnen leker i regnet. Och ju mer jag välsignar dig desto mer kommer du att ångra dig. Ju mer jag använder dig desto mer kommer du att skämmas. Om det att jag höll tillbaka mina välsignelser fick dig på dina knän i botfärdighet skall min nya pingst ge dig det ljus du behöver för att kunna se din synd i all dess groteska prakt. Du kommer att vara segerrik men på grund av denna nya ödmjukhet kommer du att låta all ära gå till mig.  (36:30-32)

Ännu en gång skall dina kårer bli så många att du inte längre kommer att ha några namn för dem! Du kommer helt enkelt att bara lägga till ett nummer efter stadens namn, precis som du gjorde i begynnelsen. Storstäderna skall vara ditt arbetsfält och ödemarken och bakgårdarna skall bli din vingård.  Dessa mörka avkrokar skall bli som ett nytt Edens lustgård. Mitt rike skall komma till städerna och missbrukarna och de förtryckta som jag skall sätta ut i frihet genom dig skall göra min vilja! Jag har talat och jag skall göra det! Tvätta gatorna, flytta undan de utbrända uttrycksmedlen  och bered väg för Herren. (36:33-36)

Jag skall än en gång lyssna till salvationisternas böner. Jag skall ta ur mina öronproppar och låta min uppmärksamhet vara fäst på dem. Jag skall föröka deras led och de skall inse att jag är Gud. (36:37-38)

Frälsningsarmé kan du leva, kan jag lita på dig ännu en gang med en kallelse som denna? Du er så torr, se, gå fram och tillbaka bland stolarna  i din lokaler, och mingla med dina musiker och soldater, se hur torra ni är – kan ni få liv igen? Förkunna, profetera, överlåt er i mitt namn till att stå upp och slåss igen. Jag skall låta ande komma in i er, och ni skall komma till liv. Jag skall fästa senor vid er och låta kött växa ut på er och övertäcka er med hud. Jag skall låta ande komma in i er, och ni skall komma till liv. Då skall ni inse att jag är Herren. (37:1-6)

Då, när ni är redo skall jag sända den andra pingsten, den som ni alltid sjunger om – jag skall andas på er och ni skall känna mitt liv i era kroppar och ni skall resa er ännu en gång – en stor armé! (37:7-10)

Ingen ytterligare pessimism, ingen hopplöshet, inga fler negativa reflektioner, det finns ett arbete som skall utföras, det finns slag som skall utkämpas, det finns orättfärdighet som skall korrigeras, det finns själar som skall vinnas. Jag skall öppna gravarna till de sedan länge döda pionjärerna och nya Railtons, Tuckers, Cadmans, Evas och Kates skall ta upp sina kors. Förkunna och profetera och säg till era soldater: ”Detta är var Herren den högste säger: O min Frälsningsarmé jag skall återupprätta dig och så skall du, mitt folk, inse att jag är Herren. Jag skall placera min ande i er och ni skall leva, och jag skall ta er tillbaka till den plats där vi möttes första gången och så skall du inse att jag Herren har talat, och jag har utfört det, säger Herren. (37:1-14)

Må Gud återlösa, välsigna, avskilja och använda armén! 

Inga kommentarer: