4 aug. 2016

Hur ska man be, och vad ska man be om?

Då lärjungarna bad Jesus att han skulle lära dem att be, gav han dem bönen FaderVår. Det är en mönsterbön som är bra att följa. Själv ber jag den varje dag., Ja, jag menar verkligen varje dag!
Bönen handlar mer om Gud och vad han vill än om mig och vad jag vill.

Den börjar med:
- Hans namn (inte mitt)
- Hans rike (inte mitt)
- Hans vilja (inte min)

Sedan kommer en avdelning som handlar om mig och mina behov
- Mitt dagliga bröd som inte bara handlar om mat (de flesta av oss får nog med mat i vår del av världen). Det kan handla om mina dagliga behov. min hälsa och andras hälsa för den delen. Där få jag komma med alla mina både behov och önskningar.
- Sedan handlar det om min förlåtelse
- och så handlar det om mitt beskydd från det onda (eller den onde) och vägledning.

Sedan avslutas bönen med Gud och det som är hans:
- Hans rike (inte mitt)
- Hans makt (inte min)
- Hans härlighet (inte min)

Det är bra att börja och avsluta bönen med Gud själv, vem han är och vad han kan göra.
Annars är det lätt att bönen blir så problemfokuserad att vi blir mer tyngda efter att vi har bett än före vi började be. Vi kanske har umgåtts mer med våra problem än med Gud i bönen.

Men det verkar nästan som om Gud har gjort sig beroende av våra förböner för att det som Han vill ska kunna ske. Meningen med bönen är ju inte att få Gud att förändra mening, utan att samverka med Gud.

Gud vill ju att Hans rike ska komma. Han vill att Hans vilja ska ske. Men han låter det inte bara ske av sig självt. Han ber dig och mig att be till Honom att Hans vilja ska ske. Om det är så att Gud väntar på att vi genom våra böner ska vara med att förlösa Guds vilja över jorden - vad väntar vi på?

/PB

Inga kommentarer: